Tematyka religijna w sztuce

Motywy religijne towarzyszą sztuce właściwie od zawsze. W czasach starożytnych oddawano cześć licznym bogom, w średniowieczu, gdy w świecie kultury zachodniej zaczęło dominować chrześcijaństwo, pojawiła się praktycznie od razu sztuka, której charakter możemy również określić jako religijny. Tyle tylko, że teraz tematyka dotyczyła nowej, potężnej religii monoteistycznej, chrześcijaństwa. Z czasem, wraz z pogłębiającym się rozpadem na obrządek zachodni i bizantyjski, różnice w sposobie ekspresji artystów należących do tych dwóch nurtów chrześcijaństwa sprawiły, że dziś możemy mówić o dwóch odległych od siebie biegunach.
Sztuka wschodu pozostała w sferze symbolicznej, która towarzyszyła jak od czasu powstania pierwszych obrazów religijnych. Z kolei chrześcijaństwo zachodnie w sztuce religijnej przeszło przez wszystkie reformy formalne, niektóre z nich znosząc lepiej inne gorzej. O ile więc realizm przyjął się całkiem dobrze, to już nowoczesne, bardziej eksperymentalne formy sztuk pięknych, raczej nie znajdują zainteresowanych naśladowców wśród twórców sztuki religijnej. Oczywiście zdarza się, że artyści sięgają po tematykę religijną, eksperymentując jednocześnie z formą, jednak takie eksperymenty są zazwyczaj rodzajem artystycznej prowokacji, nie pretendują więc do miana prawdziwej sztuki religijnej.
Artyści, których prace prezentujemy w Alei Sztuki, również nie unikają w swojej twórczości tematów religijnych. Jest to jednak zazwyczaj twórczość utrzymana z bardzo tradycyjnie pojętych formach. Tak jest chociażby z rzeźbą Piotra Dembińskiego, zatytułowaną Matka Boska, czy z płaskorzeźbą Piotra Maciejewskiego Jan Paweł II. W malarstwie obecna jest tematyka maryjna, przykładem może tu być Maryja z dzieciątkiem Anety Plak lub obraz bez tytułu Antoniego Gutowskiego, prezentujący Matkę Boską z gorejącym sercem. Na ciekawe portrety papieży możemy trafić u Krzysztofa Hałupki, który prezentuje wizerunki Jana Pawła II i Benedykta XVI. W galerii tego samego malarza znajdziemy również Getsemani, będący twórczą interpretacją płótna Carla Blocha Getshemane. Do tematyki religijnej nawiązuje również inny obraz Anety Plak, Staruszka z różańcem.
Już same przytoczone powyżej przykłady pokazują dobitnie, że sztuka religijna jest wciąż obecna w twórczości współczesnych artystów.
- W artykule wykorzystano prace autorstwa użytkownika:
- Aneta Plak

Krótko o nas
Portal Aleja Sztuki powstał z myślą o miłośnikach sztuki. Zarówno dla artystów, którzy chcieliby w szybki łatwy sposób dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, jak i dla koneserów sztuki, którzy szukają czegoś wyjątkowego.